Ingen liker å bli solgt til. Men folk elsker å få hjelp. Og det er akkurat det vi driver med. Vi løser problemer. Og ja, det gir salg – men det starter ikke der.
Du er der for å hjelpe
Vi ser på salg som å finne ut: Har denne personen en utfordring jeg kan løse? Hvis ja, snakker vi sammen. Hvis nei, ferdig snakka. Og vet du hva? De husker det. For det er sjeldent.
Evnen til å lytte
Spør. Lytt. Grav. Ikke sitt og vent på å få slippe til. Du lhar to ører on en munn, og det er en grunn til det. Når folk føler at du faktisk bryr deg, åpner de seg. Da finner du inngangen. Gjennom å lytte.
Du trenger ikke si ja til alt – men du må skjønne greia
Empati handler ikke om å være enig i alt kunden sier. Det handler om å forstå hvor de kommer fra. Hva som betyr noe for dem. Når du viser det, så stoler de på deg. Og då kan du utfordre dem også. På en god måte.
Løsninger varer lenger enn overtalelse
Du kan presse frem et salg. En gang. Kanskje to. Men når du løser et ekte behov? Da får du en kunde som kommer tilbake. Som nevner navnet ditt videre. Det er forskjellen på én deal og ei pipeline.
Vi i ASG trener ikke folk i å bli pushere. Vi bygger salgsfolk som forstår folk. Som kan snakke om virkelige problemer og koble dem til ekte løsninger. Det funker. Ikke fordi det er trendy, men fordi det er menneskelig. Og menneskelig selger alltid.